poremba-logo-21

  • 01.png
  • 02.png
  • 03.png
  • 04.png
  • 05.png
  • 06.png
  • 07.png
  • 08.png
  • 09.png
  • 10.png
  • 11.png
  • 12.png
  • 13.png
  • 14.png
  • 15.png
  • 16.png
  • 17.png
  • 18.png
  • 19.png
  • 20.png
  • 21.png
  • 22.png
  • 23.png
  • 24.png

Színek megadása, használata

Direkt színek vagy kísérőszín megadásánál ügyeljünk a színek szabályos megadására. Főként az alátöltési beállítások miatt nem javasolt az alapszínek használata, de a színes pdf-en sem ellenőrizhetők a valós színek.

A direkt színek kiválasztásában elsődleges a nyomtatott Pantone skála megléte, a monitoron kiválasztott színek nem biztos, hogy a valóságot tükrözik - főleg ha nem rendszeresen kalibrált, színhelyes monitor előtt dolgozunk!

Ne feledjük: a direkt (Pantone) színek többsége a négy nyomdai alapszínből nem kikeverhető, ezért ha direkt Pantone színeket adunk meg a négyszín color munkához, akkor azok a CMYK színkonverzió során jelentős színtorzulást szenvednek!

Külön színskálák léteznek a műnyomóra és az offszet papírra kerülő munkákhoz. A Pantone Solid Coated color book a mázolt, a Solid Uncoated skála a mázolatlan (matt) felületű papírra adja meg a színeket.

A színes offset nyomásnál 4 alapszín (cián, bíbor, sárga és fekete) "keverékéből" állítjuk elő a color nyomatot (4+4 szín: kétoldalas színes nyomást jelent).

Egy színnel nyomtatott anyag lehet fekete vagy bármilyen direkt Pantone szín, amivel a nyomdagépet felfestékezzük (pl. P348C: zöld, fényes műnyomón). A színek számának megadásával jelezzük, hogy a lap mindkét oldala nyomtatott (pl. 1+1 szín) vagy több színnel is indokolt lehet a nyomtatás (pl. 3 direkt szín határozhatja meg egy cég logoját). Háromnál több szín használata is lehetséges, bár többnyire nem gazdaságos. Nulla jelöli, ha nem nyomtatott a lap másik oldala pl. egy kétszínes névjegynél a színeket 2+0 formában adjuk meg, hozzá tartozó Pantone színszámokkal.

A fekete szín megadásánál ügyeljünk rá, hogy a PhotoShop-ban megadott fekete (Rich black) mindegyik színkivonaton megjelenik. Fekete színű szöveget ne a képszerkesztő szoftverben szedjünk, mert a felülnyomási beállítások nem fognak érvényesülni! Készítsük el az alapképet a PhotoShop-ban, a szöveget pedig a kiadványszerkesztő szoftverben szedjük rá! Így a fontok a pdf file-ban vektorként jelennek meg, éles kontúrokkal.